Viktor Hjälmeby, med rötterna i Vrigstad, tillhör sverigeeliten i roadracing. Han tävlar i Superbike som är den högsta serien i Sverige, roadracingens elitserie. Det handlar om riktigt tuffa lopp med hastigheter på upp till 270 kilometer i timmen på de snabbaste banorna. Viktor är känd för sin mjuka och avslappnade körning och han backar inte för tuffa förhållanden.
I roadracing kör man både i torra och blöta förhållanden. I torra förhållanden är det slicks som gäller, medans i blöta förhållanden finns det speciella regndäck med mjukt gummi och utformat mönster för effektiv avrinning. Om det skulle börja regna under ett torrt race, avbryts tävlingen och teamen får en chans att byta till regndäck och utföra nödvändiga ändringar på motorcykeln. Därefter sker en omstart. I Sverige med vårt nyckfulla väder, kan detta innebära ett spännande moment för både team och publik, som ger extra dynamik till tävlingen.
Vann hela serien 2020
Viktor vann hela instegsserien Rookie 1000 redan under sin första säsong 2020. Rookie 1000 är den näst högsta roadracingserien i Sverige.
Hur gick det sedan Viktor?
– Under 2022 körde jag min första säsong I Superbike-SM. Totalt 10 deltävlingar där jag som bäst placerade mig på en 11:e plats.
Är du nöjd med första säsongen med eliten?
– Ja, det tycker jag. Jag lyckades köra nya personbästa tider på alla banor och hoppas kunna fortsätta den utvecklingen under säsongen 2023. Jag kör både Superbike-SM och Pro Superbike i år vilket innebär totalt 18 tävlingar.
Roadracingtouren, är det glamoröst?
– Det kan man inte säga på elitnivå i Sverige, det krävs ett brinnande intresse och ett stort engagemang. Jag kör budget och reser runt med personbil, släp och däckvärmare och sköter faktiskt det mesta själv.
Både män och kvinnor
Tävlingar är öppna för både män och kvinnor, under förutsättning att deltagarna har den typ av tävlingslicens som krävs. Det finns dessutom bestämmelser om hur förarna ska vara utrustade. Hjälm är en självklarhet, men i tävlingssammanhang är också följande obligatoriskt: skinnställ, stövlar, handskar och ryggskydd. Sporten är idag mycket säker tack vare nyutvecklade skyddsmaterial för förarna. Det finns specialutformade skinnställ med “airbags” som blåses upp vid en krasch, som skyddar förarens axlar och nacke.
Licensierade förare
För att få börja tävla i Sverige, behöver man genomgå en kurs för att kunna lösa en licens. Ett bevis på att föraren har de teoretiska och praktiska kunskaper som är nödvändiga. I licensen ingår en försäkring som mot en kostnad kan kompletteras med ett mer omfattande försäkringsskydd. För att ta steget upp i större tävlingssammanhang som SM (Svenska Mästerskapen) gäller det att skaffa sig både erfarenhet och meriter i form av bra resultat. Antalet licensierade förare växer kontinuerligt i Sverige och sporten lockar förare i alla åldrar. Extra intressant är att många kvinnor drar sig till sporten, som förare, som publik eller supporter till något team.